• אוויר
  • אחרי הגידול
  • דשנים
  • הדברה
  • הנבטה
  • השקייה
  • חללי גידול
  • כלי גינון
  • לגינה ולמרפסת
  • מבצעים
  • עזרים
  • עציצים ואדמה
  • תאורה
  • Homepage
  • מהי הידרופוניקה | האקדמיה להידרופוניקה

    תארו לעצמכם שהייתם יכולים ליצור גן עדן של פירות וירקות פורחים ממש בחצר האחורית שלכם, או על גג עיר סואן לצורך העניין. נשמע כמו אגדה של גנן עירוני, לא? ובכן, הידרופוניקה מציעה דרך להפוך את החלום הזה למציאות.

    במקום להשתמש באדמה – אותה תערובת פרועה של אבק, חלוקי נחל ומי יודע מה עוד – הידרופוניקה מאפשרת לכם לגדל צמחים במים עשירים בחומרים מזינים. זוהי שיטה שעוררה עניין והתרגשות בעולם החקלאות, ממגדלי תחביבים בקנה מידה קטן ועד חקלאים מסחריים בקנה מידה גדול. לכן, חשבנו שזו עשויה להיות ההזדמנות המושלמת עבורנו ללמד אתכם על טכניקת גננות היי-טק זו. שנצלול פנימה?

    יתרונות הגידול בהידרופוניקה על פני שיטות גידול אחרות

    ברוכים הבאים לעולם המרתק של ההידרופוניקה, שיטת גידול ללא קרקע שמכה גלים בתחום הגננות. עבור אלה שאינם בעלי רזומה בתחום, הידרופוניקה היא שיטה לגידול צמחים ללא אדמה באמצעות תמיסות מזון מינרליות מומסות במים. מסוקרנים? בואו נחקור כמה מהיתרונות הרבים שיש לשיטה זו על פני גידול קונבנציונלי מבוסס קרקע.

    פרודוקטיביות מוגברת וצמיחה מהירה יותר

    היתרון הבולט ביותר שיש להידרופוניקה הוא הפוטנציאל שלה להגדלת התפוקה. בהידרופוניקה, חומרי המזון מועברים ישירות לשורשי הצמח, מה שמאפשר צמיחה מהירה יותר בהשוואה לצמחים הגדלים באדמה. טכניקה זו יכולה גם להניב צמחים גדולים יותר, ולתרום לפרודוקטיביות מוגברת. זה כאילו הצמחים שלכם מקבלים משקה אנרגיה טעון במיוחד!

    ניצול יעיל של משאבים

    הנה עובדה שעשויה להפתיע אתכם: הידרופוניקה משתמשת רק בכ-10% מהמים שגידול מבוסס קרקע עושה, מה שהופך אותה לחלופה חסכונית וידידותית לסביבה. בנוסף, ניתן למדוד חומרים מזינים ולהשתמש בהם במדויק, תוך מזעור בזבוז. הידרופוניקה היא באמת התגלמות של "פחות זה יותר".

    חיסול מחלות המועברות בקרקע

    הידרופוניקה עשויה להיות בדיוק התשובה לחיסול מחלות וטפילים, מכיוון שהידרופוניקה אינה תלויה בקרקע, הסיכון למחלות המועברות בקרקע מתבטל, מה שמוביל לצמחים בריאים יותר. אז אל דאגה, גננים שאפתנים, הידרופוניקה יכולה להיות קיצור הדרך שלך לפיתוח ירקות ופירות עם תו האיכות של "נקי מחרקים"!

    שליטה רבה יותר על גדילת הצמח

    תארו לעצמכם שאתם יכולים לספק את תנאי המחיה המושלמים לצמחים שלכם – טמפרטורה אידיאלית, חומרים מזינים מאוזנים, הידרציה מושלמת. זה סוג הבקרה שהידרופוניקה מאפשרת לכם! עם שליטה כה גדולה יותר, תוכלו למעשה לשלוט בקצב ובתשואה.

    טיפוח כל השנה

    חורף, אביב, קיץ או סתיו – אתם יכולים לגדל כל השנה עם הידרופוניקה. שיטה זו אינה תלויה במזג האוויר במידה והיא נעשית בחלל מקורה ומבוקר, במידה והמערכת ההידרופונית שלכם נמצאת בחוץ ותלויה במזג האוויר ישנם ירקות ופירות המתאימים לעונות מסוימות, תוכלו לקרוא על זה במדריך לגידול ירקות בהתאם לעונות השנה

    לכן, אם אתם שוקלים לנסות הידרופוניקה, תנו לעצמכם טפיחה על השכם וקפצו קדימה. הישארו מעודכנים לפרקים הבאים בהם נדון בשיטות גידול הידרופוניות שונות.

    הידרופוניקה בקומות
    הידרופוניקה בקומות

    הידרופוניקה – שיטות גידול

    היכנסו לתחום ההידרופוניקה ותתקלו במגוון רחב של שיטות גידול. כל שיטה משתמשת בדרך ייחודית להעביר חומרי מזון לשורשים תוך שמירה על איזון מושלם של חמצן ומים, ובכך להניע צמחים לפרץ צמיחה שיכול לשים כל שעועית נבטה על כדור צמר גפן לח בפרויקט מדעי בגן הילדים לבייש.

    טכניקת סרט מזין (NFT)

    זוכרים את משחק  ההחלקה של הילדות שלכם על מדרון החצר ביום קיץ חם? שיטת ה-NFT היא בעצם כזו. סרט דק של תמיסה מזינה מופץ ברציפות על שורשי צמחים התלויים בשוקת נוטה מעט. הרעיון די מהפכני, כמעט כמו האייפוד של עולם ההידרופוניקה.

    תרבות מים עמוקים (DWC)

    שיטת DWC פשוטה אך יעילה, טובלת את שורשי הצמחים ישירות בתמיסה עשירה בחומרים מזינים. זוהי המקבילה ההידרופונית לילד שקופץ לבריכה עם ציוד צלילה, מוכן לחקור את העולם התת ימי. חשבו על הצמחים כמי שמספקים ביצועי שחייה בסגנון חופשי שוברי שיאים עולמיים, 24/7.

    מערכת טפטוף

    מערכת הטפטוף מגלמת את פילוסופיית המרוץ האיטי והיציב. כאן, קו טפטוף מוסדר מזין את התמיסה התזונתית לשורשים. זה כמו טפטוף עירוי צמחים, המציע משלוח דיאטה מדויק ובקצב עדין. לכן, אם הצמח שלך היה מטופל, המערכת הזו הייתה האחות המסורה והחרוצה שלו.

    אירופוניקה

    אירופוניקה היא ללא ספק החברה ה"מרווחת" ביותר במשפחת ההידרופוניקה. זהו האסטרונאוט בין עמיתיו הארציים. בשיטה זו, שורשי הצמחים תלויים באוויר ומעורפלים בתמיסת חומרים מזינים. זה קצת כמו להיות בקונצרט רוק אינטנסיבי ולהשפריץ מים.

    מערכת גאות ושפל / שיטפון וניקוז

    שיטת הגאות והזרימה עוסקת כולה בקצב. הוא מציף את מגש הגידול בתמיסת חומרים מזינים בפרקי זמן ספציפיים ואז מנקז אותו בחזרה במלואו, ויוצר תבנית קצבית מרגיעה. זה כמעט כמו לצפות בגאות ושפל של האוקיינוס מנקודת החוף האהובה עליך, מינוס החול וכוויות השמש.

    וויק סיסטם

    יש משהו מקסים באולד-סקול במערכת של וויק. כאן, פתיל מושך את הפתרון המזין לשורשי הצמחים. חשבו על זה כעל שירות דואר ייעודי המספק מכתבים חיוניים (חומרים מזינים) לצמחים שלכם עם התמדה של רץ מרתון.

    כל שיטה מגיעה עם סט היתרונות והחסרונות שלה, בהתאם למין הצמח, רמת המומחיות של המגדל והמשאבים העומדים לרשותו. התנסות, כוונן ובדוק כדי למצוא את האדם המתאים לך ביותר.

    עוד על טכניקות גידול צמחים מומלצות תוכלו לקרוא כאן

    הידרופוניקה בחקלאות ומבנה מקורה
    הידרופוניקה בחקלאות ומבנה מקורה

    הידרופוניקה – למי מתאימה השיטה?

    חובבי צמחים רבים מוצאים את שיטת ההידרופוניקה מגוונת וניתנת להתאמה. היא סוללת את הדרך לסביבה עירונית ולחממות מקצועיות כאחד לגידול גידולים בסביבה מבוקרת. ספקטרום האנשים הנהנים מגינון הידרופוני הוא עצום. בואו נשפוך אור על הטווח המגוון הזה:

    גננים עירוניים

    האופי הקומפקטי של הידרופוניקה הופך אותה לבחירה מצוינת עבור גננים עירוניים. אנשים החיים בערים, שבהן זמינות הקרקע מוגבלת, יכולים להפוך את המרפסות, הגגות או אדן החלון שלהם לשטח ירוק ופרודוקטיבי. הידרופוניקה מאפשרת חקלאות אנכית בצפיפות גבוהה, ומאפשרת לעירוניים לגדל מזון טרי בלב העיר!

    מגדלים מסחריים

    הידרופוניקה מתהדרת ביבולים מרשימים, אשר מושכים את העין עבור מגדלים מסחריים. בהתחשב בכך שהיבולים גדלים מהר יותר ובריא יותר, ניתן להתאים יותר מחזורי קציר בשנה בהשוואה לחקלאות מסורתית. שיטה זו מצמצמת את פסולת המים והמזון, מה שהופך אותה לדרך יעילה לייצר יבולים בקנה מידה גדול תוך שמירה על עלויות תפעול נמוכות.

    חובבי צמחים עם שטח מוגבל

    הידרופוניקה מוציאה את החלל מהמשוואה. גינון כבר אינו מוגבל לבעלי חצרות אחוריות מרווחות. גם אם יש לכם רק ארון או פינה בחדר פנוי, עדיין תוכלו ליהנות מהיתרונות של גינון מקורה.

    אנשים עם מגבלות פיזיות

    גינון מסורתי כולל הרמת משאות כבדים, כיפוף חוזר ונשנה וכריעה, מה שיכול להיות מאתגר עבור אנשים עם מוגבלויות מסוימות. גינון הידרופוני, לעומת זאת, הופך את הגינון לנגיש לכולם מכיוון שהוא ניתן להתאמה לכל גובה ודורש פחות מאמץ פיזי.

    חובבים ונסיינים

    הידרופוניקה היא עולם לחקור עבור חובבים ונסיינים. היכולת לשלוט בכל היבט של צמיחת צמחים וההזדמנות להתנסות בתמיסות תזונתיות שונות ובתנאי גידול שונים הופכת את ההידרופוניקה למיזם מסקרן עבור חובבי צמחים.

    אקוופוניקה: שילוב הידרופוניקה וחקלאות ימית

    אקוופוניקה הולכת צעד אחד קדימה ומשלבת את מיטב ההידרופוניקה והחקלאות הימית. במערכת זו, פסולת דגים מספקת את חומרי המזון לצמחים, בעוד הצמחים, בתורם, מטהרים את המים עבור דגים, המדמים מערכת אקולוגית טבעית בסביבה מבוקרת.

    לסיכום, שיטת הגידול ההידרופונית מציעה שפע של יתרונות ומתאימה למגוון של פרטים, החל מדיירי ערים ועד למגדלים מסחריים. בין אם אתה חובב או מקצוען, עם הידרופוניקה, אתה יכול ליהנות מהפירות (והירקות) של העבודה שלך באופן עקבי ואמין!

    הידרופוניקה בשיטת רפסודה צפה
    הידרופוניקה בשיטת רפסודה צפה

    כללים לצמיחה הידרופונית מוצלחת

    אמנות ההידרופוניקה, הדומה לסימפוניה מלודית, דורשת תזמור מוקפד. במילים פשוטות, אתם לא רק מגדלים צמחים, אלא אוצרים בקפידה סביבה שתורמת לצמיחה. ישנם מספר כללים בסיסיים המסייעים משמעותית בטיפוח צמחים במערך הידרופוני.

    בחירת הצמחים הנכונים

    הרכיבו 'צוות ירוק' המתאים ביותר לשיטה זו. לא כל צמח נחתך לאורח החיים ההידרופוני. חסה, תרד ועשבי תיבול מעריצים את הסביבה ההידרופונית. עגבניות, פלפלים ומלפפונים הם גם מתחרים גדולים. להיפך, ירקות שורש ופקעות עלולים להוות אתגרים.

    מתן אור הולם

    ריקוד הפוטוסינתזה מחייב תנאי תאורה מתאימים, המחקים את אור השמש הטבעי כדי לעורר את צמיחת הצמחים. זכרו את הגרסה ההידרופונית של "עקרון זהבה": לא עמומה מדי, לא חריפה מדי, אבל בדיוק כמו שצריך. אם תחת אור טבעי, להימנע מזג אוויר קיצוני; אם זה מלאכותי, ודא את ספקטרום הצבעים והעוצמה הנכונים.

    שמירה על רמת pH נכונה

    בעולם ההידרופוניקה, pH אינו נושא מזדמן. זהו גורם חיוני לבריאות הצמח, שכן הוא משפיע על ספיגת אבות מזון. רמת החומציות האידיאלית בדרך כלל מרחפת סביב 6. עם זאת, לכל צמח יש טווח מועדף, הדורש ניטור תקופתי, והתאמה במידת הצורך. זכרו, שינויים קטנים עושים הבדלים עצומים ב- pH.

    ניטור רמות החומרים המזינים

    האכלת צמחים היא פעולה מאזנת. אתה צריך את השילוב הנכון של חומרים מזינים ראשוניים (NPK – חנקן, זרחן, אשלגן) וחומרים מזינים משניים (סידן, מגנזיום, גופרית). בנוסף, נדרשות כמויות זעירות של ברזל, מנגן, אבץ, נחושת, מוליבדן ובור. אבל שימו לב, האכלת יתר או חומרים מזינים לא מספיקים עלולים להזיק לצמיחת הצמחים.

    הבטחת אוורור וזרימת אוויר תקינים

    גם צמחים נושמים, והאוורור מרענן את "נשימתם". זרימת אוויר ואוורור מונעים צמיחה פטרייתית, תוך שמירה על טמפרטורות ולחות. חשוב לשמור על סביבה ממוזגת, להימנע מעובש וממזיקים. זכרו, המטרה היא ליצור מחדש את אמא טבע – היא תמיד שומרת על דברים 'קלילים'.

    מניעת מזיקים ומחלות

    מחלות ומזיקים הם המבקרים הבלתי קרואים של העולם ההידרופוני. יישום אמצעי מניעה, כגון סביבה נקייה, אוורור נאות ורמות תזונה נכונות, מקטין את הסיכוי שלהם להתקפה. גם אם בהידרופוניקה יש פחות בעיות מזיקים בהשוואה לגינון קרקע מסורתי, עדיף לפקוח עין!

    תחזוקת מערכת שוטפת

    הידרופוניקה היא לא עסקה חד פעמית. ניטור ותחזוקה שוטפים של המערכת שומרים על הצמחים מאושרים ובריאים. זכור להחליף את התמיסה התזונתית כל שבועיים, לשמור על הטמפרטורה הנכונה (סביב 18 – 24 מעלות צלזיוס), ולבדוק באופן קבוע את המערכת שלך עבור דליפות או בעיות טכניות. זו עבודה של אהבה, באמת!

    בדומה לתערובת המושלמת של מים, חומרים מזינים, אור ואהבה שהזכרנו בסעיף "יתרונות הגידול בהידרופוניקה על פני שיטות גידול אחרות", הקפדה על כללים אלה יכולה ליצור סביבה אידיאלית לשגשוג הגינה ההידרופונית שלכם. אחרי הכל, אפשר לומר שהידרופוניקה היא יותר אורח חיים מאשר סתם שיטה.

    שאלות נפוצות לגבי Hydroponics

    הרחב את הבנתך על הידרופוניקה בעזרת השאלות הנפוצות הבאות:

    • האם ניתן להתקין מערכת הידרופונית בבית?
      כן, בהחלט! הידרופוניקה ניתן להקים בבית גם עם שטח מוגבל, כפי שהוא דורש פחות מקום מאשר חקלאות מסורתית. עם הידרופוניקה, יש לך את החופש לגדל צמחים במרתף שלך, במטבח, במוסך או אפילו בסלון שלך. כל מה שאתה צריך זה מקום שבו אתה יכול לשלוט באור, טמפרטורה ולחות.
    • אילו סוגי צמחים ניתן לגדל במערכת הידרופונית?
      אתה יכול לגדל כמעט כל סוג של צמח במערכת הידרופונית. עם זאת, צמחים מסוימים יצליחו יותר מאחרים. צמחים המתאימים ביותר לגידול הידרופוני הם אלה שיש להם מערכת שורשים קטנה, כגון חסה, תרד, תותים, פלפלים ועשבי תיבול קולינריים. גידולי שורש כמו תפוחי אדמה וגזר יכולים לגדול עם הידרופוניקה, אבל הטיפוח שלהם דורש קצת יותר טיפול ומערכות הידרופוניות ספציפיות.
    • האם צמחים הידרופוניים זקוקים לחומרים מזינים מיוחדים?
      כן, הם כן. הידרופוניקה דורשת תמיסה תזונתית מיוחדת על בסיס מים כדי לספק לצמחים את החומרים המזינים הדרושים לצמיחה. תמיסות אלה מכילות לעתים קרובות תערובת של מאקרו ומיקרונוטריאנטים, כולל חנקן, זרחן, אשלגן, סידן, מגנזיום ויסודות קורט כמו ברזל, מנגן, נחושת, אבץ, מוליבדן ובורון. כמו כן, יש לבדוק באופן קבוע את רמות החומציות של התמיסה ולהתאים אותן לפי הצורך כדי להבטיח ספיגה אופטימלית.

    אז מקווים שקיבלתם את כל המידע הנחוץ בנוגע להידרופוניקה, במידה ויש לכם עוד שאלות, תוכלו להיוועץ בנו במס' 03-7459996

    לקבלת ייעוץ והתאמת מוצר

    השאירו פרטים עכשיו

      צור קשר
      0
        0
        העגלה שלי
        העגלה ריקה
        דילוג לתוכן