• אוויר
  • אחרי הגידול
  • דשנים
  • הדברה
  • הנבטה
  • השקייה
  • חללי גידול
  • כלי גינון
  • לגינה ולמרפסת
  • מבצעים
  • עזרים
  • עציצים ואדמה
  • תאורה
  • Homepage
  • חשיבות רמת הלחות בחלל הגידול והקשר לסופח לחות

    מרבית מגדלי הצמחים כבר מסכימים שאחד הפרמטרים העיקריים להצלחת פעולת הגידול הוא האיזון

    איזון הטמפרטורה, החומציות ואיך לא – רמת הלחות.

    אז אגדנו עבורכם את כל המידע והטיפים לוויסות תקין של רמת הלחות בחלל הגידול.

    ניתן גם להאזין:

    לחות והשפעתה על הצמחים

    אחוזי לחות באזור הגידול הם למעשה אדי מים מיקרוסקופיים המרחפים באוויר, כאשר מדובר על אחוזי לחות ביבשות המשוואה היא שככל שהקרבה לאזורים עם ים מצטמצמת כך אחוזי הלחות עולים, העיקרון זהה גם בחדר הגידול שלכם רק שבגידול הצמחים שלנו בבית אנו נצטרך לדאוג לאספקת מים בכדי לייצר לחות וכן לספיחת מים במידת הצורך.

    אחוזי לחות תקינים הם פרמטר חשוב בהצלחת גידול הצמחים שלכם בבית.

    רבים מהמגדלים המתחילים נוטים לחשוב שבמידה וחדר הגידול נעים והטמפרטורה מבוקרת אז אפשר להזניח מעט את רמת הלחות – אך זה לא כך.

    לרוב רמת הלחות יורדת במהלך היום ועולה בחזרה בשעות הלילה (לפנות בוקר) מכיוון שרמת הלחות בחדר אינה קבועה, יש צורך במודד לחות וכן בסופח / מחולל לחות.

    אז איך רמת הלחות משפיעה בפועל?

    לעלי הצמח ישנם חריצים קטנטנים הנקראים פיוניות (stomata) הפיוניות אחראיות על ספיגת CO2 מהאוויר (החמצן של הצמחים)

    וכן על תהליכי אידוי ופליטת המים מהצמח, עודף לחות גם נחשב לאחד המחוללים העיקריים של התרבות פטריות, עובש ובקטריות על הצמחים ובחלל הגידול.
    אך מחסור בלחות מזיק לא פחות – לחות נמוכה מדי תקשה על הצמח לקלוט את הלחות באוויר ובכך תגרום לו "לבזבז" את האנרגיה שהוא אמור להוציא על גדילה והתפתחות על חיפוש מקורות לחות באוויר, כאשר הצמח גדל בתנאי לחות נמוכים, שורשי הצמח הם הנפגעים העיקריים משום שהליך קליטת המים יעמיס עליהם וימנע מהם את היכולת לספוג את מקורות התזונה והדישון שבמצע הגידול, חלל גידול שרמת הלחות בו נמוכה מזמין אליו בין היתר גם קרדיות ועכבישים.

    כיצד מודדים את הלחות?

    משוואה של כמות המים באוויר +הטמפרטורה (חישוב קצב אידוי המים לעומת קצב העיבוי שלהם)
    יוצרת תוצאה של הלחות היחסית באחוזים, ככלל אצבע חשוב לזכור, ככל שהטמפרטורה עולה (חם יותר) האוויר יכול להכיל מים בכמות גבוהה יותר והלחות היחסית תעלה לעומת זאת כשהטמפרטורה נמוכה האוויר יכיל פחות מים וגם הלחות היחסית תרד.
    דוגמא: אוויר בטמפרטורה של 50 מעלות יכול להכיל 20 גרם מים, בפועל יש 10 גרם מים = 50% לחות.

    שיטות להורדת רמת הלחות

    ישנן שיטות רבות להורדת לחות כשהעיקרית היא כמובן סופח לחות אך לא רק. כשלב מקדים רצוי לוודא שזרם האוור הנכנס והיוצא מהחלל הוא אכן מספיק חזק. רבים מהמגדלים הוותיקים יוסיפו פילטר פחם גם להכנסת אוויר צח ונקי מבקטריות ואבק עם רמת לחות נמוכה.
    נתינת הדגש על סירקולציה נכונה וחכמה תתרום בהכרח לחדר גידול מאוזן מבחינת הלחות.
    במידה ומערכות האוורור שלכם עובדות כראוי אך הבקר מראה רמת לחות גבוהה, תוכלו להיעזר בטיפים הבאים:
    1. מד לחות (הגרומטר) – מד הלחות יציג לכם בצורה ברורה ונוחה את מדדי הלחות באוויר ובכך יאפשר לכם להבין מתי יש צורך להפעיל את סופח הלחות או לחלופין את מחולל הלחות במידה והאוויר יבש מדי
    2. סופח לחות / קולט לחות חשמלי
      סופחי הלחות נחשבים ליעילים ביותר בכל הנוגע למיגור לחות לא רצויה בחדר הגידול, ישנם סופחי לחות בגדלים שונים המותאמים לגדלי חדרי הגידול בהם יש להפעיל את הסופח, הסופחים מעבים את המים באוויר ומרכזים אותם במיכל נקז המיועד לכך. הדרך הפשוטה ביותר לקבוע את רמת הלחות בחלל הגידול היא באמצעות מד לחות (היגרומטר), שנחשב לאמצעי גידול בסיסי שכל מגדל מתחיל חייב שיהיה לו. בחנויות הידרופוניקה וגידול ניתן להשיג מד משולב המאפשר מדידה מקבילה של טמפרטורה ולחות, שלרוב מאפשר גם מעקב ממוחשב באמצעות זיכרון לטווח הארוך. אם נמדדה רמת לחות גבוהה או נמוכה מדי, בהתאם לסוג הצמח שגדל בחלל והייעוץ המקצועי שהתקבל מהמומחה בחנות הגידול, יש לבצע התאמה של רמת הלחות.
    3. חול ים / אורז / פרלייט  – אלו חומרים המגיעים מהטבע ונחשבים כסופחי לחות טבעיים. במידה ואזור הגידול שלכם קטן מאוד ומתוחם, יתכן והחומרים האלו יספיקו. הם בוודאי זולים יותר מקניית סופח לחות באופן חד פעמי, אך יעילותם נמוכה יותר וכן ההתעסקות והטרחה בלהחליף את החומר הרטוב ביבש לעיתים לא שווה את החיסכון. במידה וחלל הגידול שלכם מתאים בגודלו ורמת הלחות שלו לשימוש באחד מאלו, פשוט מלאו קערה באחד מחומרי הספיחה הטבעיים וכאשר החומר מתחיל להירטב רוקנו את הקערה ומלאו בחומר חדש ויבש. מבחינה הזו הפרלייט עדיף על האורז וחול הים מפני שניתן לייבשו בשמש ולבצע בו שימוש חוזר.
    4. מזגן – דרך מעולה נוספת להורדת הלחות היא השימוש במזגן, במרבית המזגנים החדשים של ימינו קיימת פונקציה של ספיחה והורדת לחות, במידה ויש לכם כבר מזגן בחדר הגידול יתכן והוא יהווה פתרון מצוין (כמובן להמשיך להיות עם יד על הדופק) אך במידה והנכם זקוקים לקבל את ההחלטה סופח לחות חשמלי או מזגן – יתכן והסופח יהווה פתרון יעיל יותר, הן מבחינת החיסכון בחשמל והן מבחינת העלות הסופית כולל ההתקנה.
    5. מאוורר – המאוורר ידאג לסירקולציה בחלל ויעזור לנו לשמור על סביבת גידול עם שיעורי לחות מאוזנים ופיזור טוב יותר של CO2.
    6. רצועת סיליקון תעשייתי -במכולות של שילוח ימי מורכבות רצועות סיליקון שמטרתן לשמור על רמת הלחות במכולה, במידה ותנודות רמת הלחות בחדר הגידול שלכם נמוכות ויש לכם דרך להשיג רצועה כזו – עופו על זה. העניין הוא כי למרות שהרצועות האלו הן חד פעמיות ונזרקות ממשלוח למשלוח – עדיין קשה מאוד להשיג אותן, אם הצלחתם תהיו אחים ותגלו לנו איך… 🙂

    וכשמד הלחות מראה תוצאה נמוכה מדי, מה אז?

    נתקלתם ברמת לחות נמוכה מהטווח המומלץ (50%)? אל תכנסו לפאניקה
    קל יותר לטפל במחסור בלחות מאשר בעודף לחות, בעזרת הפתרונות הפשוטים הבאים רמת הלחות בחלל הגידול שלכם תעלה במהרה:
    • במידה וחלל הגידול שלכם קטן מאוד, הניחו קערה/מכל עם מים באזור הקרוב לנורות הגידול, הנורות באמצעות החום המופץ מהן, יגבירו את פעולת האידוי ויעזרו בהעלאת אחוזי הלחות בחלל, רק הקפידו להחליף את המים מדי יום (אתם לא רוצים עובש ופטריות בחלל הגידול שלכם.)
    • להאצת תהליך האידוי, הכניסו פיסת בד לקערת המים וכוונו את המאוורר לכיוונם
    • פתרון לחללים מעט גדולים יותר הוא הכנסת משאבת אויר לתחתית מכל המים, המשאבה מייצרת בועות במים וגורמת להפרשי לחצים המגבירים את קצב אידוי המים
    • ואם אתם מגדלים רציניים (ברוורר!) פשוט הציבו מכשיר אדים קרים, המכשיר מעביר מים ממצב של נוזל למצב אדים קרים, הוא מפזר את חלקיקי המים הזעירים באויר בעזרת מנוע רטט ובאמצעות חיבורו לטיימר תוכלו לוודא שהוא פועל בוויסות מלא ובכך תדאגו לרמת לחות תקינה, שימו לב, השימוש ברוב מכשירי האדים הוא עם מים מזוקקים בלבד, קראו את הוראות השימוש וודאו שאתם משתמשים בו כראוי.
    טיפ קטן: להעלאת אחוזי הלחות ושמירה על טיהור האוויר בחלל, השתמשו בתערובות שמנים אתריים, השמנים המומלצים הם: אקליפטוס, רוזמרין, ציפורן קינמון ולימון. השמנים מנטרלים פתוגנים, נבגים וחיידקים ואמורים לסייע בטיהורו (אם כי זה לא הוכח)

    רמת לחות מומלצת עפ"י שלבי הגדילה

    כדאי לציין ששיטת גידול הצמחים בחללים פנימיים בבית היא חדשה יחסית ולכן אין מדע מדויק לגבי רמת הלחות המומלצת, בכל אופן, זוהי רמת הלחות הממוצעת שרוב המגדלים המנוסים ממליצים עליה:

    RH קיצור של Relative Humidity = לחות יחסית
    לשלב הראשון: הייחור – 70%-75% RH

    לשלב השני : הנביטה – 65%-70% RH.
    לשלב השלישי: הפריחה – 60%-65% RH.

    שלב רביעי: סוף הפריחה ועד הקטיף-  45-55% RH
    במידה ורמת הלחות בחלל הגידול שלכם גבוהה/נמוכה יותר מהרמה המומלצת, לפחות תוודאו כי רמת הלחות בחלל אינה עולה על 80%
    ואינה יורדת מ 50% הטווח המומלץ הוא בין 60% ל- 75% וכדאי להקפיד על כך.
    עדיין לא בטוחים לגבי רמת הלחות הרצויה בחלל הגידול שלכם?
    מתקשים להוריד / להעלות את הלחות באמצעות סופח הלחות?
    דברו איתנו, נשמח לעזור 🙂

    לקבלת ייעוץ והתאמת מוצר

    השאירו פרטים עכשיו

      צור קשר
      0
        0
        העגלה שלי
        העגלה ריקה
        דילוג לתוכן